Body scrub av kaffe

I samarbete med Clarion Hotel Stockholm har de tre entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund utvecklat Coffeemagic, en ekologisk och hållbart producerad body scrub där miljövänligt möter lyx. Produkten lanserades på Stockholm Beauty Week den 14 maj klockan 13.00 och kom i början att exklusivt att säljas på hotellets spa, Elements Spa, från och med 17 maj.

Coffeemagic innehåller endast naturliga ingredienser och huvudingrediensen är räddat kaffe från Clarion Hotel Stockholm. Sverige är ett av de länder som konsumerar mest kaffe i världen, och istället för att Clarion Hotel Stockholm ska slänga en stor mängd kaffesump förlängs kaffets livslängd med body scruben. Förutom räddad kaffesump från hotellet innehåller produkten enbart naturliga ingredienser som kokosolja, farinsocker, mjölksyra, e-vitamin och pepparmyntsolja och är snäll både mot djur och natur.

 

Vi ville på något sätt bidra till att göra skillnad för miljön, och när vi kom i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som ville ta vara på deras kaffesump föddes idén att skapa en naturlig, ekologisk och vegansk skönhetsprodukt, helt fri från plast, säger Joakim, Emilie och Pelle.

Tillverkning och produktion av body scruben sköter trion helt själva, allt från insamling av kaffesump från Clarion Hotel till att tillslut designa och klistra på etiketter på skrubbens glasbehållare. De uppmanar dessutom kunderna att lämna in sin tomma glasburk på hotellet för att få 15 kronor rabatt på sitt nästa köp för att kretsloppet ska bli ännu mer hållbart.

Clarion Hotel Stockholm kommer att vara enda återförsäljaren av Coffeemagic fram till september 2019 när produkten kommer säljas hos fler återförsäljare. Hotellet har ett aktivt hållbarhetsarbete där minskat matsvinn ligger i fokus.

Vårt hjärta bankar för människor, miljö och klimat och vi arbetar systematiskt för att minska vårt matsvinn. Just därför känns det väldigt bra att vårt kaffesump får nytt liv genom Coffeemagic och att vi får vara med att utveckla en hållbar spaprodukt, säger Björn Callin, General Manager på Clarion Hotel Stockholm.

Coffeemagic lanseras på Stockholm Beauty Week den 14 maj kl. 13.00. Från och med 17 maj finns Coffeemagic att köpa på Clarion Hotel Stockholm och Elements Spa.

 

 

 

/ Pelle Backlund, Emilie Loman och Joakim Lindström

Coffeemagic Stockholm

Så här tycker Xperhotelandtables testgrupp om produkten

Direkt man öppnar burken sprids en fantastisk härlig doft av mint. Själva konsistens på skrubben är verkligen som att ta äkta kaffesump på huden. Men detta är utan någon kaffedoft. Vi provar att applicera produkten på ovan sidan händerna, hals, ansikte och överarmar. Vi använder produkten som man gör med en skrubb. Dvs lätta cirkelformade rörelse över huden med skrubben och arbetar ett litet tag på hudens ytan. Vi sköljer av med ljummet vatten. Vi upplever att skrubben lämnar en silkeslen yta på huden som känns slät, mjukgjord och har en fantastisks doft av mint. Vi överraskas av produktens kvalitativa omvårdnad av det applicerade området och tycker att produkten svalkar på ett behagligt sätt. Vi kan också förstå att denna produkt finns med i spa-sammanhang. Detta är verkligen spännande att man kan få fram en sådan här produkt med kaffesump som fungerar och som överraskar. Vi gillar verkligen allt från tanke/ide slutprodukt. Produkten kommer ge vilket ”vanligt” badrum som helst en äkta känsla av ett rogivande lyxspa!

Av 10X tilldelas produkten av Xperhotelandtables testgrupp 10X

Om företaget:

..Räddat kaffe från en stor hotellkedja och lite kreativitet.

Där har ni Coffeemagic!

Plastberg i haven, växthuseffekt och klimatförändringar. Emilie kände att hon på något sätt ville bidra till att göra skillnad för miljön och snackade ihop sig med sin kompis och kollega Joakim, som hon tillsammans med bildar entreprenörsduon Lilo, och sin sambo Pelle. Via Bygg broar och Foodloopz kom de i kontakt med Clarion Hotel Stockholm som letade efter någon som ville ta vara på deras kaffesump. Idén att göra en naturlig, ekologisk och vegansk skönhetsprodukt, fri från plast, dök upp och projektet startade.

Visste du att det går åt cirka 140 liter vatten för att producera en kopp kaffe och att Sverige är bland de största kaffekonsumenterna i världen? Vi vill ge kaffet ett längre kretslopp. Med Coffeemagic återanvänder vi kaffet och skapar en body scrub som bidrar till mindre matsvinn samtidigt som vi donerar en del av vinsten till Wateraid för att ge fler människor i världen tillgång till rent vatten.

Vi tillverkar småskaligt och efter behov. Vi har inget lager där produkter står i flera månader utan vi tillverkar efter Clarions konferenssäsonger och baserat på förfrågan.Vi gör allt själva, från den här hemsidan, alla illustrationer och alla texter och all marknadsföring till framställning och paketering av själva produkten. När du köper vår produkt betalar du bara för själva produkten och inte för någon extern marknadsavdelning eller reklambyrå.

Vi tror på nudgeing, att knuffa människor till att göra bra val. Genom att ha en kort hållbarhetstid är det större chans att produkten faktiskt används istället för att stå oanvänd på en hylla. Det innebär att vi inte slösar lika mycket på miljön. Eller på kundens pengar. För vem har inte haft ett badrumsskåp fyllt med saker man bara använt någon gång?

 

Självklart kommer produkten i en glasbehållare då vi inte vill bidra till plastbergen i våra hav.

Att använda något annat än naturliga ingredienser, när det faktiskt är möjligt, känns för oss både omodernt och onödigt.

/ Pelle Backlund, Emilie Loman och Joakim Lindström

Coffeemagic Stockholm

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.