”Where there are tacos, there’s Coca-Cola” 

I sin senaste kampanj – ”Where there are tacos, there’s Coca-Cola” – hyllar Coca-Cola tacos. I maträttens ursprungsland Mexiko är hjärtat av tacoskulturen de restauranger eller gatustånd som specialiserar sig på just tacos. Med inspiration från den mexikanska taqueriakulturen, lyfter kampanjen fram den oslagbara kombinationen av tacos och Coca-Cola.

 

Tacofredag är ett väletablerat fenomen i svenska hem och ett uppskattat sätt att samla nära och kära. Fyra av tio svenskar äter tacos minst en gång i månaden och drygt var fjärde ung svensk (18–25 år) anser att tacos är en svensk maträtt. Medan vi i Sverige har en stark tradition av att tillaga tacos hemma, finns det i Mexiko sedan 1800-talet en kultur av att samlas kring traditionella restauranger och gatustånd som kallas taquerias.

För att hylla tacos och lyfta fram den magiska kombinationen av tacos och Coca-Cola lanseras nu kampanjen “Where there are tacos, there’s Coca-Cola” i Sverige. Kampanjen hämtar inspiration från taquerias som är en viktig del av Mexikos matkultur, där fokus ligger på magin som sker när smaker kombineras, och det är just denna känsla som Coca-Cola vill fånga med sin nya kampanj.

– Tacos har blivit en av våra mest älskade mattraditioner och likt taqueriakulturen handlar det om det fantastiska som skapas när smaker möts och människor samlas. Det handlar inte bara om vad du har i din taco, utan även vad du dricker till. Oavsett om du har guacamole, kikärter eller bananer i din taco så passar det alltid med ett kallt glas Coca-Cola, säger Sara Andersson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige.

Prisbelönt fotograf skildrar taco-traditionen
Bakom de stämningsfulla kampanjbilderna från Mexiko står Frederik Trovatten. Han är en prisbelönt fotograf som bott i Mexico City i flera år och som med sin djupa kännedom om staden fångat essensen av en traditionell mexikansk taqueria. De svartvita bilderna och filmerna tar oss på en resa till Mexiko i form av taquerias och tacosmiddagar med familjen. En sak har de svartvita bilderna och filmerna gemensamt, den ikoniska rödvita loggan finns med i bilden på ett eller annat sätt. För där det finns tacos, finns det Coca-Cola.

Kampanjen är live från och med vecka 4 och kommer att bland annat synas i sociala medier, OOH och digitalt.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.