Jag är noggrann när jag väljer mitt kaffe, något jag alltid har varit. Vad jag menar är att jag främst bryr mig om kaffesmaken i sig, men det finns också andra delar i kaffeupplevelsen som bidrar till helheten. Till exempel är det viktigt för mig att känna den passion som kaffebönderna har lagt ner i processen, från odling till förädling.
Jag är medveten om att jag ofta framhåller Löfbergs kaffe i mina inlägg. Men det beror just på dessa anledningar. Jag uppskattar att Löfbergs ofta berättar historien bakom deras bönor på sociala medier och deras hemsida, något jag verkligen värdesätter.
Oavsett vilket kaffe det gäller, så är den personliga och trygga känslan av produkten något jag värderar högt. Jag har alltid haft en mycket god dialog med personalen på Löfbergs, som varje morgon gör mitt kaffe till något särskilt.
Min egen analys om Löfbergs som varumärke
Jag uppskattar verkligen känslan jag får när jag köper kaffe från Löfbergs. Deras varumärke representerar mer än bara en produkt – det är en symbol för deras identitet, värderingar och kvalitet. Som konsument ger deras starka varumärke mig en känsla av samhörighet och personlig koppling. Jag känner att Löfbergs lyckas vara lättillgängliga och ”folknära”, oavsett om jag dricker deras kaffe hemma eller på mitt favorithotell.
Dessutom ger deras etablerade varumärke mig en garanti om produktkvalitet och pålitlighet. Även om andra kaffeföretag säkerligen erbjuder bra produkter, så lyckas Löfbergs på något sätt fånga min uppmärksamhet och påverka mitt val av kaffe på ett sätt som ingen annan kan.
Löfbergs har ett starkt och välkänt varumärke som inger trygghet. Deras historia och etablerade namn är en tillgång som de har lyckats utveckla och förbättra genom åren. I en marknad fylld av liknande produkter kan ett starkt varumärke hjälpa konsumenter att göra medvetna val. Löfbergs har valt att hålla fast vid sina grundvärderingar snarare än att följa trender, vilket jag uppskattar.
Genom att bygga ett starkt varumärke har Löfbergs också lyckats skapa lojala kundrelationer, där konsumenter återkommer och rekommenderar produkterna. Deras marknadsföring och kommunikation har varit framgångsrik och de har lyckats behålla sin trovärdighet utan att luta sig alltför mycket på stora influencers.
Många företag idag förstår att influencers kan rekommendera många olika varumärken och därmed använder dem flitigt för marknadsföring , men det är bättre att låta egen personal och experter berätta om den egna produkten. Löfbergs verkar ha gått den vägen mer än andra kaffemärken.
Även om George Clooney och Brad Pitt är snygga, är jag inte så enkel att imponera på. Jag vill ha en kvalitativ produkt, bra bemötande och kommunikation om saker som intresserar mig – då är jag “all yours”, likt äkta kärlek.
…Och, har ni hört uttrycket. Sådan mor sådan dotter…
Just nu dricker jag faktiskt ett Löfbergs Mellan Rost med grädde.
Tack för koppen Löfbergs / Camilla, Publiceringschef Xperhotelsandtable.se