
Efter pandemin börjar hotell- och restaurangbranschen äntligen återhämta sig! Även om det finns en del utmaningar som fortfarande behöver hanteras, såsom personalbristen som gör att scheman kan se tomma ut, så ser framtiden väldigt ljus ut för branschen. Det är fantastiskt att se hur många i branschen tar sig an de nya utmaningarna med en positiv inställning och en frisk ”annorlunda” syn på saker och ting.
Det är precis vad som behövs för att göra framtiden lysande! Det är sant att branschen fortfarande kämpar med några öppna sår, men med all optimism och framtidstro som vi ser, så är det bara en tidsfråga innan dessa sår läker och branschen är starkare än någonsin tidigare.
Jag är så glada över att se alla de modiga personligheterna som satsar på branschen igen, och jagi tror verkligen på en ljus framtid för hotell- och restaurangbranschen!
Men sammanfattningsvis skulle man kunna dra ihop lite fakta om detta som slår ut på detta sättet
Hälften av de anställda inom hotell- och restaurangbranschen oroar sig för sin framtid det närmaste året. Att inkomsten inte ska täcka levnadskostnaderna är ett av de största orosmomenten. Det visar en undersökning med 1 500 servicepersonal inom bland annat handel, lager och logistik samt hotell och restaurang gjord på uppdrag av Quinyx, verksamt inom AI-driven schemaläggning.
AI ha redan börjat påverka både hotellupplevelserna och restaurangbesöken. Den utvecklingen kommer att fortsätta rulla vidare med bland annat menyförslag från AI, individuellt anpassade rekommendationer för gäster och AI-drivna chatbots för besökare. Fyra av tio (42 procent) av de anställda inom hotell- och restaurangbranschen är dock positivt inställda till tekniken.
Ungefär 23 procent är dock oroliga för att förlora jobbet på grund av AI. Den här oron visar sig även när hotell- och restaurangpersonal svarar på frågan om huruvida de oroar sig för sin framtid inom det närmaste året. Varannan (49 procent) är orolig för sin framtid.
– Servicepersonal har redan sett vad AI kan bidra med i deras arbete. Men det är också naturligt att vara försiktig när revolutionerande ny teknik gör intrång i våra liv. Framöver behöver arbetsledarna bli ännu bättre på att förklara hur de anställda kan använda AI på bästa sätt, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.
Resultatet av undersökningen visar att många serviceanställda i Sverige är stressade på jobbet (76 procent), vilket är en markant ökning jämfört med 2023 (52 procent). Över hälften (55 procent) har övervägt att sluta under det senaste året, vilket är en ökning jämfört med motsvarande siffra förra året (48 procent).
Två av fem (43 procent) uppger även att de är oroliga för sin framtid inom det närmaste året. När det gäller AI finns dock en relativt stor optimism, nära hälften tror att AI kan förbättra kvaliteten på deras arbete.
Mer från undersökningen (totala siffror):
Tre av fyra (76 procent) upplever jobbrelaterad stress.
Två femtedelar (43 procent) oroar sig för sin framtid det närmsta året.
Över hälften (55 procent) har övervägt att säga upp sig det senaste året.
Nära hälften (46 procent) tror att ny teknik som AI kan förbättra kvaliteten på deras arbete.
Om undersökningen
För femte året i rad har Quinyx genomfört den globala undersökningen ”State of the Nordic Frontline Workforce 2024” där över 10 000 servicepersonal intervjuats i flera länder. Den svenska undersökningen gjordes av Pollfish och omfattar 1 500 personer som tillfrågats om sin arbetssituation och arbetsmiljö. Intervjupersonerna arbetar inom branscherna frakt/distribution, hotell & restaurang, grossist, transport & lager, vård & omsorg och detaljhandel. Med servicepersonal menas att man arbetar oregelbundna arbetstider och är beroende av ett schema.
Jag står ändå fast vid att det finns mer positivt än negativ att fokusera på och jag upplever branschen just göra de….