ICA tar nytt steg mot hållbara transporter med vätgas

Tunga transporter drivna av vätgas – nu tar ICA ännu ett stort steg mot fossilfria transporter. Under mars månad inleds transporter av varor till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg med en unik vätgasdriven lastbil i ett samarbete med MaserFrakt.  
 
ICA har en offensiv ambition avseende fossilfrihet och ett stort behov av effektivitet och kvalitet i sina transporter. ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, och i storstadsregioner ska detta uppnås redan 2025.  
 
För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Lastbilen kommer att leverera varor mellan ICAs lager och till ICA-butiker i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.
 
Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ. 
−Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.
 
Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.
ICA arbetar på flera sätt för att nå fossilfria transporter: 
 
  • Godstransporterna står idag för drygt sjuttio procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp från den egna verksamheten och har därför hög prioritet att ställas om till klimatsmartare lösningar. 
  • ICA har sedan 2021 använt elektrifierade transporter i ökande utsträckning och med större lastbilar med längre räckvidd kan större geografiska områden nu täckas.
  • Fortsatt prioritering av olika fossilfria lösningar där bland annat biogas vuxit kraftigt i användning de senaste åren och nu står för cirka 1/3 av de drivmedel som används för transporter till butik och mellan lager.
  • När det gäller företagets långväga sjötransporter tar ICA initiativ för att kraftigt minska utsläppen genom att ersätta fossila bränslen med biobränslealternativ.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.