Linnea från Vassijaure bakom Norrmejeriers nya fildesign

Förbered er för Filmjölkens dag
Norrmejerier samarbetar med fotografen Linnea Lundkvist från norra Lappland i en ny design för sina filförpackningar. Resultatet? Ett möte med fjällen, skogen och det norrländska ljuset – direkt på frukostbordet. 

 

De nya filförpackningarna med Linneas bilder lanseras under hösten 2025 och omfattar hela sortimentet, från naturell fil till smaksatta varianter. Och det är en produkt värd att lyfta: nästan hälften av alla svenskar äter filmjölk regelbundet. Med de nya dekorerna vill Norrmejerier skapa igenkänning, stolthet – och kanske ett litet sug att ta sig ut i naturen direkt efter frukost. Och redan i början av hösten dyker de upp i butikerna i hela Norrland.

 

Linnea Lundkvist är fotografen som med värme, skärpa och stor respekt för landskapet fångar det norrländska ljuset, fjällens storslagenhet och vardagens små mirakler. 
– Jag blir glad att Norrmejerier vill samarbeta med en lokal fotograf, säger Linnea Lundkvist. Det känns stort att få vara en del av något så vardagsnära. Filpaketen står ju hemma hos folk varje dag – att få bidra till att spegla vårt vackra landskap på frukostborden känns otroligt fint.
Att låta en norrländsk fotograf tolka en klassisk norrländsk produkt är ingen slump. Bilderna är hämtade ur Linneas privata arkiv och speglar hennes kärlek till naturen. Flera motiv är tagna i fjällmiljö nära hennes hem vid foten av fjället Låktatjåkka, där hon vet var hjortronen mognar först på sommaren och var snön yr hårdast på vintern.

 

– Vi på Norrmejerier är stolta över att lyfta en fotograf som delar våra norrländska rötter och värderingar. Linneas bilder speglar precis det vi vill förmedla – naturen, vardagens värde och vårt Norrland, säger Hanna Hardell, varumärkesansvarig på Norrmejerier.

 

Förbered er för Filmjölkens dag
För äldre generationer är filen särskilt viktig – en fjärdedel av alla svenskar över 66 år äter fil varje dag. Samtidigt visar Norrmejeriers nya undersökning att fler yngre är nyfikna på nya smaker, vilket tyder på att filen har framtidspotential även hos nästa generation. Norrmejerier instiftar också en helt ny temadag: Filmjölkens dag, en årlig hyllning till filens självklarhet vid sommarfrukosten, dess hälsofördelar och dess starka koppling till svensk matkultur. Första Filmjölkens dag infaller redan den 8 juli – mitt i den svenska sommaren, filmjölkens högsäsong. 
Attitydundersökningen genomfördes av Nordstat på uppdrag av Norrmejerier i april 2025. Den genomfördes som en webbenkät med ett nationellt representativt urval av 1 005 personer svenskar.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.