Nyligen värvades Mats Dani, tidigare Operations Manager på Europcar, till Circle K och med det skruvas nu såväl tempo som förväntningar upp för kedjans biluthyrning. Målet är att vara ett attraktivt val när det gäller delad mobilitet genom en rad förbättringar – och det är inte bara den traditionella drivmedelsbranschen som ska utmanas.
Mats Dani har arbetat i över 30 år i branschen, bland annat på Avis och Europcar, och värvas för att skala upp och effektivisera biluthyrningen på Circle K. Genom sin långa bakgrund från branschen kommer han därför in med mycket kunskap och erfarenhet av delad mobilitet. En erfarenhet som säger att vi står inför ett större skifte i mindset; från att äga till att dela.
– Delad mobilitet är en mer rättvisande och relevant benämning på något som blir alltmer aktuellt i samhället givet den omställningsresa vi är på. Circle K är en aktör som har ypperliga möjligheter att utveckla både bransch och produkter för att passa allas behov. Jag har många idéer med mig som jag tror kommer skaka om branschen, och då menar jag inte bara drivmedelsaktörerna, säger Mats Dani, Områdeschef biluthyrning på Circle K.
Det är inte helt enkelt att vara bilist idag. Förutsättningarna för biltrafiken förändras snabbt, och ibland oberäkneligt, exempelvis när det gäller skatter och miljözoner. Vidare ställer samhället om till fordon med lägre klimatpåverkan och trenden går långsamt men stadigt mot att man varken önskar eller har behov av att äga sitt eget fordon.
– Delad mobilitet är en mer rättvisande och relevant benämning på något som blir alltmer aktuellt i samhället givet den omställningsresa vi är på. Circle K är en aktör som har ypperliga möjligheter att utveckla både bransch och produkter för att passa allas behov. Jag har många idéer med mig som jag tror kommer skaka om branschen, och då menar jag inte bara drivmedelsaktörerna, säger Mats Dani, Områdeschef biluthyrning på Circle K.
Det är inte helt enkelt att vara bilist idag. Förutsättningarna för biltrafiken förändras snabbt, och ibland oberäkneligt, exempelvis när det gäller skatter och miljözoner. Vidare ställer samhället om till fordon med lägre klimatpåverkan och trenden går långsamt men stadigt mot att man varken önskar eller har behov av att äga sitt eget fordon.
– Vår stora styrka är vår tillgänglighet, generösa öppettider och att vi relativt snabbt kan anpassa vår bilpark utifrån vad kunderna efterfrågar. I takt med att kostnaderna för att äga sin egen bil ökar så ser vi att behovet av att hyra bil utifrån behov kommer att öka stadigt. Det är helt enkelt för dyrt att äga en bil som bara står parkerad större delen av dygnets timmar, avslutar Dani