Nya hotellprojekt driver tillväxt i regionen

TUI Group fortsätter sin tillväxt i Asien. Efter ett besök i Kina och Vietnam kommenterade Gruppens VD Sebastian Ebel:
”Asien är mycket attraktivt – både för TUI som hotelloperatör och framöver som researrangör med paketresor som exportframgång. Den växande medelklassen, det ökande behovet av högkvalitativa semestererbjudanden och potentialen för hållbar turism gör regionen till ett strategiskt tillväxtområde för TUI Group. Vi erbjuder semesterpaket för europeiska gäster i Asen och lockar samtidigt asiatiska resenärer som semestrar inom regionen. Detta gör att vi når nya kundgrupper internationellt och stärker vår globala närvaro. Det bidrar till vårt mål att växa hållbart och lönsamt med fler kunder och fler produkter. Vår kundbas breddas och blir mer globalt fördelad, vilket gör oss mindre beroende av Europa, där ekonomin nyligen har bromsat in.”
 
TUI är idag en av de ledande internationella semesterhotellkedjorna och finns i Asien genom de globala varumärkena Riu, TUI Blue och klubbkonceptet Robinson. Peter Krueger, medlem av koncernledningen och VD för Holiday Experiences, tillkännager nu planer för expansion
 
”Vi vill fortsätta växa globalt med våra 12 differentierade hotellvarumärken. Våra partners i Asien litar på TUIs stora expertis och servicekvalitet. Vi erbjuder fler produkter i Asien och för asiatiska gäster. Inom de närmaste åren kommer vi mer än fördubbla antalet hotell i regionen.”
De första nya projekten är redan bekräftade: främst med varumärket TUI Blue och budgetalternativet TUI Suneo, som planeras lanseras i Kina 2025. Dessutom planeras ett helt nytt koncept för samtida, avslappnad lyx genom märket The Mora med ett nytt hotellbyggnad på Bali.
TUIs närvaro i Asien
TUI Group har idag 18 hotell i sex asiatiska länder. Resorter på Maldiverna, i Thailand och Sri Lanka har varit en del av TUIs portfölj i många år. Under 2024 expanderade TUI till Vietnam och öppnade för första gången hotell i Kina och Malaysia. Dessutom lanserades hotellet TUI Blue Maduzi Bangkok, TUIs första hotell i Thailands huvudstad. I december debuterade Robinson-varumärket i Vietnam, och TUI Blue Berawa invigdes på Bali.
Expansionen realiseras i samarbete med lokala partners via management- eller franchisemodeller.
TUIs bidrag till hållbarhet
Genom den självständiga stiftelsen TUI Care Foundation stöder TUI hållbar utveckling i regionen med projekt i bland annat Thailand, Indonesien, Laos, Kambodja och Vietnam. Exempel på projekt är TUI Academy i Thailand, som skapar jobb inom turism för unga från utsatta bakgrunder, och TUI Sea the Change på Bali, som restaurerar korallrev och främjar naturvård och ekoturism.
 
Överblick – TUI Hotels & Resorts i Asien (nuvarande portfölj/nya projekt):
  • Kina: 3 hotell (TUI Blue) / 9 nya projekt signerade
  • Indonesien: 1 hotell / 2 nya projekt signerade
  • Kambodja: 2 nya projekt signerade
  • Maldiverna: 5 hotell (Riu, Robinson, TUI Blue) / 2 nya projekt signerade
  • Malaysia: 1 hotell (TUI Blue)
  • Filippinerna: 1 nytt projekt signerad
  • Sri Lanka: 1 hotell (Riu)
  • Thailand: 4 hotell (Robinson, TUI Blue, TUI Suneo) / 3 nya projekt signerade
  • Vietnam: 3 hotell (TUI Blue, Robinson) / 2 nya projekt signerade
  •  
De 22 nya hotellen planeras öppna inom tre år, och fler projekt förhandlas redan.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.