Convini, Europas ledande aktör inom obemannade måltidsbutiker för arbetsplatser, tar mat och dryck på jobbet till nästa nivå med avancerad AI-teknologi. Med över 2 400 butiker i Sverige och Tyskland sätter Convini en ny standard för hållbarhet, effektivitet och kundupplevelse.
Genom nyutvecklade IT-lösningar baserade på AI-teknologi tar nu Convini nästa steg för att analysera konsumtionsmönster i realtid och optimera logistik, inventering och lagerhållning. Det övergripande målet är att förbättra kundupplevelsen men Convini har även noterat förbättrad effektivitet och minskat matsvinn – två områden som är centrala i företagets verksamhet.
Den AI-drivna teknologin underlättar även för kunden att göra hållbara val genom att synliggöra produkters klimatpåverkan. Dessutom bidrar AI till att göra butikerna smartare och minska stölder genom att uppmärksamma avvikande köp för vidare granskning.
– AI hjälper oss att stärka hela vår verksamhet. Vi strävar hela tiden efter att förbättra våra kunders upplevelse men genom att minska svinn, effektivisera processer och underlätta hållbara val tar vi också ansvar för miljön och framtiden tack vare AI. Vi är stolta över att leda denna utveckling, säger Mats Palmquist, VD på Convini.
Framtiden med AI hos Convini
AI är en central del av Convinis framtida strategi, en teknologi som kommer att användas för att förbättra försäljningsprognoser, individanpassa sortiment och utveckla nya innovativa funktioner med konsumenten i fokus.
– AI är en katalysator som förvandlar data till insikter och insikter till handling. Genom att tillsammans med utvalda partners utveckla och integrera tekniken i rätt processer bygger vi framtidens måltidsbutiker – smartare, effektivare och ännu mer kundcentrerade, säger Mohsen Nadjafi, IT-chef på Convini.
Med AI som en integrerad del av verksamheten visar Convini hur teknik kan göra arbetsplatser både mer hållbara och effektiva – från morgonkaffet till den snabba lunchen, och vidare till kvällens sista energipåfyllning.