Orkla FoodSolutions guldsponsor för kocklandslaget Skåne Kulinar

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

I november hålls Culinary World Cup i Luxemburg och Orkla FoodSolutions går in som guldsponsor av kocklandslaget Skåne Kulinar. En satsning på både Skåne som gastronomisk destination och på nya, unga kockar.

Kocklandslaget Skåne Kulinar tar den skånska gastronomin till prispallen och representerar regionen i internationella gastronomiska tävlingar och sammanhang. Det som presenteras på tallriken ska representera Skåne och visa att man är en matdestination i världsklass. Det är också en av anledningarna till att Orkla FoodSolutions väljer att sponsra just Skåne Kulinar.

“Med rötter, odling och egen produktion i den skånska myllan, vill vi på Orkla FoodSolutions vara med och lyfta våra duktiga och lokala kockar i Skåne Kulinar”, säger Ellinor Persson, marknadschef Orkla FoodSolutions.

Kocklaget består av 13 kockar som tävlar i Culinary World Cup och Olympics vartannat år, precis som Svenska kocklandslaget. I varje tävling har Skåne Kulinar valt att ta med sig tre till fyra elever i laget. På så sätt bidrar tävlingarna till att attrahera unga.

VI VILL HJÄLPA TILL ATT MOTVERKA KOCKBRISTEN
“Foodservicebranschen står inför stora förändringar och det är en enorm brist på personal, vilket alla lider av. Därför vill vi som stor aktör stötta och belysa yrket samt hantverket. Att tävla i ett världsmästerskap i mat är ett sätt att lyfta våra unga stjärnskott och sätta matlagning i fokus”, säger Ellinor Persson, marknadschef, Orkla FoodSolutions.

Lagkaptenen Linus Hornwall ser att tävling är ett sätt för unga att komma in i branschen. De får bland annat större inblick, djupare kunskap och kan knyta ovärderliga kontakter. Dessutom försöker man locka fler unga till yrket genom att visa upp sig, exempelvis genom att repa inför publik.

“I vår förra tävling hade vi vårt generalrep på ICA Kvantum på Emporia i Malmö, där många kan se vad matlagning också kan vara. Vi har även placerat vår träning på Malmö Restaurangskola för att få kontakt med elever”, säger Linus Hornwall.

Tävlingslaget är en helt ideell verksamhet och det finns ingen ekonomisk vinning för de som är med i laget, utan bygger helt och hållet på sponsorer, egen tid och vilja. ”Utan våra sponsorer hade projektet aldrig varit aktuellt över huvud taget, så det är vi mycket tacksamma för”, avslutar Linus Hornwall.

Text: Karin Ericson

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.