Annons
Annons

Så gott, Så bra, Så FRANKFUL, TACO!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Orkla går in på tacomarknaden och lanserar ett helt nytt varumärke Frankful, som står för klimatsmart, massor av smak och inte minst enkelhet. Med hållbarhet som ledstjärna och ett helt veganskt sortiment riktar sig Frankful mot millennials och den starkt växande marknaden för växtbaserade livsmedel

– Det är första gången på nästan 30 år som Orkla Foods i Sverige lanserar ett helt nytt varumärke och det är otroligt spännande. Det ligger många års utvecklingsarbete bakom för att utveckla Frankful. Varumärket möter dagens efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, och som samtidigt är riktigt god, säger Åsa Gisel, marknadschef med ansvar för affärsutveckling på Orkla Foods Sverige.

Frankful lanserar i ett första steg sammanlagt tolv tacoprodukter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Uppskattningsvis äter svenskarna 100 miljoner portioner tacos årligen och marknaden för mexikansk mat uppgår till mer än 1,6 miljarder kronor i Sverige*.

– Vi valde att ta oss an en av svenskarnas mest älskade rätter, tacos, för att visa hur enkelt det är att få in ett klimattänk i vardagen. Frankfuls filosofi är att det ska vara lätt att äta rätt, utan att behöva göra avkall på smaken, säger Åsa Gisel.

Försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter har det senaste året ökat med ca 30 procent och med Frankful satsar Orkla Sverige ytterligare för att möta den växtbaserade trenden.

– Att äta mer växtbaserat är både högsta mode och det nya normala. Även om hållbarhet genomsyrar allt vi gör så är Frankful en spjutspets och möter de unga konsumenternas krav på ett hållbart varumärke och vi ser en stark tillväxtpotential för Frankful inom de närmaste åren, säger Åsa Gisel.

Xperhotelsandtable har så klart provt oss igenom det nya sortimentet och detta var inget som gjorde oss besvikna någonstans. Dessa två tacos-såser var en mycket trevlig smakupplevelse. Smaken bottnar i mustig tomatkaraktär. Självklart med en tydlig traditionell taco-smak. Vi gillar smaken “hot” allra mest, men det är bara tyckte och smak som avgör

Dessa tre chips är också något som vi överraskas av i testgruppen. Vi upplever och tycker chipsen är härligt organiska i påsen. Inget chips är likadant. form, utseendet är spännande på varje chips. Smaken, Ja den är inte illa heller. Eftersom det finns tre smaker så tror vi att alla hittar sin favorit .Vi tipsar om att, älskar du riktigt frasiga chips. Lägg då chipsen på en plåt och låt dem gå några minuter i ungen på 200grader. De blev otroligt krispiga då! Gott!!

Denna vegan ost är verkligen supergod. Bra ostsmak, härlig konsistens och struktur i produkten. Riktigt välgjord, och välsmakande. Tacokryddan är just, tacokrydda. Vi upplever den smakfull, mustig och väldigt god med en rund karaktär. Inte så stark, men smakrik! Vi upplever att man inte behöver så mycket krydda för att smaksätta!

Men hallå, så god dip! Tydlig ostsmak och med en fin touch av senap. Ja, det låter kanske lite konstigt, men faktum är att detta var riktigt gott. Vi får denna dippen som en favorit i testgruppen! Prova,  vi nästan lovar att du också kommer välja denna dip till nästa taco-kväll. Färsen är också mycket god. Det vi överraskas av är att den är kryddad!  Vi upplever redan när vi häller “färsen” i pannan doften av tacos. Detta är tacosfeeling!!! 

Smaken är fantastisk. Vi väljer att addera några cl vatten vid beredning. Vi anser att färsen blir bättre att arbeta med och kan ta upp tacokrydda som vi strö över bättre.

Xperhotelsandtable rekommenderar produkterna med följande ord: 

Denna produktserie från Frankful är toppen tycker vi. Produkterna har tydliga smaker, fina konsistenser. Att Frankful också kommit på marknaden ger alla som vill äta fredagstacos med gott samvete och tänker hållbart, och klimatsmart ett helt nytt ansikte. Mycket bra anser vi. Vi hoppas att Frankful kommer utöka sitt produktsortiment för produkterna är verkligen goda och att byta ut lite “traditionella” tacos-sorter på fredag och prova Frankful vill vi verkligen tipsa Er om.

Xperhotelsandtable tilldelar produktserien 10X av 10X

Orkla är nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda. I Sverige är Orkla verksamma genom bolagen Foods, Confectionery & Snacks, Care och Food Ingredients, alla med starka varumärken inom varje område.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.