KICKS accelererar sina investeringar i AI-drivna verktyg för en mer personlig och guidande köpupplevelse

Som första skönhetsaktör i Norden lanserade KICKS tidigare i år ett AI-verktyg för hudvårdsanalys för att stötta sina kunders hudvårdsresa. Nu fortsätter KICKS att rulla ut ytterligare digitala verktyg för att erbjuda en ännu mer personlig och guidande köpupplevelse. Nytt är Makeup Advisor som ger personliga makeuprekommendationer, samt Virtual Try On, där kunden kan testa makeupprodukter live.

Att erbjuda en personlig och guidande köpupplevelse oavsett kanal är en central del i bolagets omnikanalsstrategi för att öka både kundnöjdhet och lojalitet. För att stärka sin expertroll ytterligare och bli ännu mer guidande investerar KICKS i smarta och lättanvända digitala verktyg både för hudvårdsanalys, makeuprekommendationer och Virtual Try On på hemsidan. Dessa verktyg kan även KICKS skönhetsexperter i butik dra nytta av via iPads.

”Som Nordens ledande skönhetsaktör vill vi alltid ligga i framkant och driva den digitala utvecklingen inom branschen.Att konstant förbättra kundupplevelsen, för att stärka både kundnöjdhet och lojalitet, är avgörande för att vi som bolag ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga.Med våra digitala verktyg tar vi ytterligare ett steg framåt när det kommer till personlig guidning, oavsett kanal, och som gör att våra kunder ännu lättare kan hitta skräddarsydd skönhet baserat på deras behov”, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

Inspiration och personlig vägledning för ett tryggt köpbeslut
KICKS Makeup Advisor och Virtual Try On är verktyg som ger kunderna möjlighet att prova makeup virtuellt innan köp. Med AI-drivna produktrekommendationer och virtuell makeup-provning får kunden hjälp att både upptäcka nya produkter, hitta vad de leta efter och välja rätt. Detta genom att de enkelt kan prova enskilda produkter direkt från produktsidan eller flera makeupkategorier samtidigt.

Med hjälp av KICKS Makeup Advisor kan kunden se hur man ser ut i olika makeuplooker som skräddarsys efter kundens personliga önskemål. Allt kunden behöver göra är att svara på frågor om vilken makeup man önskar och därefter sätta på kameran och prova sina rekommenderade produkter för ögon, läppar och hud digitalt.

Virtual Try On får kunden hjälp att välja rätt makeup genom att i realtid testa olika nyanser för såväl ögon och läppar som ansikte. Med virtual try on-tekniken, skannas ansiktet med kameran på enheten, och kunden kan direkt se hur makeupprodukten ser ut.

Vi såg snabbt ett stort intresse bland våra kunder för det digitala verktyget för hudvårdsanalys som lanserades tidigare i år. De kunder som interagerar med verktyget, besöker fler sidor på siten samt stannar kvar längre. Vi ser även att de har ett högre snittkvitto än övriga besökare. Allt detta är en tydlig signal på att denna satsning ligger helt i linje med vad våra kunder efterfrågar”, säger Carola Lundell, CMO på KICKS.

Till KICKS digitala verktyg: https://www.kicks.se/kicks-digital-tools

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.