Här är produkterna och trenderna som toppade listorna året 2024

D-vitamin, magnesium och ashwagandha, det är de produkter vi satsat allra mest på när det kommer till hälsoinköp under 2024. En tillbakablick på året som gått visar att svenskarna har ett fortsatt stort intresse för hälsa och prioriterar det egna måendet. Enligt data från hälsokedjan Life fortsätter konsumenterna att sätta kost, träning och välmående högt upp på den egna agendan. 
 
Året går mot sitt slut och för att sammanfatta 2024 har hälsokedjan Life djupdykt i hur svenskarna ser på sin egen hälsa och vilka hälsoprodukter som toppat listorna under året. 
 
De mest sålda produkterna 2024
I listan över årets mest sålda produkter finns bland annat viktiga vitaminer och mineraler, tillskott med örten ashwagandha och rödbetsjuice.
 
Topp 5:
  1. D-vitamin
  2. Magnesium
  3. Ashwagandha
  4. Rödbetsjuice
  5. Zink
  6.  
– Det är glädjande att D-vitamin toppar listan, det visar att många svenskar fått upp ögonen för vikten av att fylla på depåerna med hjälp av tillskott! D-vitamin är något som de allra flesta har stor nytta av, speciellt under vinterhalvåret, säger Jan Wiberg, nordisk produktutvecklare och kvalitetsansvarig på Life.
 
De mest köpta vitaminerna och mineralerna
Vitamintoppen
Mineraltoppen
1. D-vitamin
1. Magnesium
2. B12
2. Zink
3. C-vitamin
3. Selen
4. K2
4. Kalcium
5. E-vitamin
5. Krom
Vad söker svenskarna efter?

Bland de vanligaste sökningarna på Lifes webbplats återkommer frågor som:
  • Vad är kollagen?
  • Vad är D-vitamin bra för?
  • Varför fryser jag?
  • Varför snarkar man?
  •  
 Vi har en lång tradition av rådgivning i våra butiker det är roligt att se att konsumenterna även vänder sig till vår hemsida för att söka råd. Nyligen lanserade vi en tjänst där våra kunder kan få konsultation och rekommendationer av en av våra kunniga hälsorådgivare också via chatt, det har redan blivit en uppskattad service, säger Emmelie Johansson, e-handelsdirektör på Life.
 
Utöver att titta på den egna försäljningsdatan har Life också låtit Novus fråga svenskarna kring deras hälsovanor. Undersökningen visar bland annat att hela 72 procent är noga med vad de äter och att 67 procent har en fysiskt aktiv livsstil. 35 procent uppger att de använder digitala verktyg eller appar för att hålla koll på sin hälsa.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.