Klimatsmarta Viking Glory fyller ett år

Imorgon den 1 mars firar Viking Lines klimatsmarta flaggskepp Viking Glory 1 år. Under fartygets första år i daglig trafik från Stockholm till Mariehamn och Åbo har över en miljon passagerare redan rest med henne. Samtidigt har Viking Lines marknadsandel på linjen slagit alla tiders rekord.

– Efter premiäråret kan vi säga att Viking Glory har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på linjen har stigit till 68 procent, och Glory har också inspirerat fler svenskar att kryssa till vackra Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att Glory är rätt i tiden, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör Viking Line.

Viking Glory började trafikera precis när pandemirestriktionerna började slopas och den uppdämda efterfrågan på resor fick fritt utlopp. Samtidigt har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt.

– I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion både för våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa pandemiåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund, och den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan, säger Johanna Boijer-Svahnström.

– För oss är det nya fartyget också en stor investering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft. Vid Grand Travel Awards i Stockholm för bara några dagar sedan valdes vi till bästa rederi och vårt nya flaggskepp hade en stor roll i den segern, säger Johanna Boijer Svahnström.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.