ICA Sverige stärker organisationen för att bli ännu mer butiksnära och kundfokuserat. Ledningsorganisationen får ett tydligare butiks- och kundperspektiv vilket skapar förutsättningar för ICA Sverige att möta förändringarna på marknaden och stärka stödet till ICA-handlarna.
ICA Sveriges organisation är indelad i så kallade sponsorområden. Förändringen innebär att dagens Försäljning och Marknaddelas upp i tre nya områden: Stormarknad under ledning av Magnus Stadig, Mat- och närmarknad under ledning av Joakim Bengtsson och det nya sponsorområdet Kund- och varumärke under ledning av Fredrik Kullberg.
Den nya organisationen möjliggör ett stärkt kund- och butiksfokus och en tydligare ansvarsfördelning. Samtliga områden kommer att representeras i ICA Sveriges ledningsgrupp.
− De senaste åren har präglats av en föränderlig omvärld och en marknad som utmanat både våra kunder och oss som bolag. Vi ser skiften i konsumentbeteenden och behov, vilket i sin tur ställer nya krav på alla inom dagligvaruhandeln. Genom ett ännu tydligare fokus på kund och butik stärker vi ytterligare ICAs förutsättningar att utveckla vårt kunderbjudande, stärka vårt varumärke och vårt stöd till ICA-handlarna för att vinna på marknaden, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.
ICA Sveriges nya organisation träder i kraft per den 1 juli 2024.