
Stureplansgruppen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden. Modern gastronomi ska kombineras med svenska traditioner och tillsammans skapa hållbara, inspirerande och kvalitativa matupplevelser för Skansens gäster.
”Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av. Partnerskapet med Stureplansgruppen är ett viktigt steg för att nå ambitionen om högkvalitativa matupplevelser och samtidigt leverera stora volymer”, säger Maria Groop Russel, VD för Skansen.
Helhetsgrepp för en förbättrad gästupplevelser
Skansen tar ett helhetsgrepp om mat- och dryckesutbudet för att skapa en högkvalitativ och varierad upplevelse till gästen. Ambitionen är även att knyta ihop gastronomin med program, evenemang och årstidernas variation för att skapa ett sammanhållande erbjudande till gäst. Hållbarhet är också viktigt, och serveringen ska kännetecknas av god mat och hälsosamma val.
Samarbete med Stureplansgruppen
Som en av Sveriges ledande aktörer inom restaurang- och eventbranschen kommer Stureplansgruppen tillföra erfarenhet och kreativitet till Skansens gastronomiska utbud.
”Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till – en ikon fylld av minnen och traditioner. Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk. Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som Stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen”, säger Vimal Kovac, VD och grundare av Stureplansgruppen.