Inget har lämnats åt slumpen när Burger King den 5 juni nylanserar sin ikoniska Whopper på den svenska marknaden. Nylanseringen är resultatet av en omfattande process där Burger King arbetat för att förbättra både smak, ingredienser och utrustning. Sverige är tillsammans med Danmark bland de första länderna i världen att få smaka på den nya Whoppern.
- Nylanseringen av vår ikoniska Whopper är ett viktigt steg för oss på Burger King Sverige, och vi är glada över att vara bland de första i världen som kan erbjuda våra gäster den nya Whoppern på menyn. Vår original-Whopper är en klassiker som vi nu har gjort ännu bättre med bland annat investeringar i ny utrustning i restaurangerna. Vi är redo att låta Sverige smaka på vår nya Whopper, säger Carsten Lambrecht, Managing Director för Burger King Danmark och Sverige.
För första gången sedan 1957 kläs den världsberömda Whoppern i en nyare kostym. Förbättringarna i den nya Whoppern inkluderar bland annat nytt luftigare bröd och en varmare och saftigare biff. Biffen är grillad över öppen låga, med tillsatta kryddor, förbättrade såser och är formad med en ny teknik som framhäver texturen bättre när man sätter tänderna i den. Och som kronan på verket toppas den nya Whoppern, som alltid, med krispiga, färska, skivade grönsaker.
Arbetet med att ta fram den nya Whoppern har pågått under tre års tid. Varje konsistens, ingrediens och krydda har vridits och vänds på. Ny utrustning i Burger Kings restauranter garanterar bland annat att de luftiga bröden rostas bättre samt att köttet håller värmen längre. En del av utvecklingen har inkluderat att analysera hur Burger Kings gäster upplever Whoppern. Nya siffror visar också att Whoppern är en favorit bland svenskarna och enbart under förra året såldes över fyra miljoner Whoppers i Sverige.
Sverige och Danmark blir de femte marknaderna i världen och först i Norden att smaka på den nya Whoppern. Och det kommer Burger King att fira med ett onlinespel för gästerna. Burger King kommer att dela ut 2 400 gratis Whoppers och ha 15 000 priser i form av exklusiva erbjudanden på olika produkter. Kampanjspelet finns på Burger Kings sociala medier samt webbplats och pågår 5 – 12 juni. Länk till spelet finns här www.burgerking.se/winawhopper
Förändringen av den ikoniska Whoppern kommer som en del av Burger Kings ökade fokus på smakupplevelsen, vilket kampanjen “Real is King” tidigare under året lyfte fram.