Allerum fortsätter driva tillväxt

En stor del av den svenska ostmarknaden består idag av importerade produkter, en andel som dessutom har ökat under de senaste 30 åren*. På Skånemejeriers mejeri i Kristianstad finns stora ambitioner att driva på utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost. Senaste året har tillväxten för Allerum ökat mer än genomsnittet i kategorin lagrad hårdost, och det är främst Präst®, Herrgård® och den nya osttypen Rike® som drivit tillväxten.
 
Andelen importerad ost har gradvis ökat på den svenska marknaden under de senaste åren. År 1995 var cirka 90 procent av all såld ost svensk. 2023 stod svensk ost för endast cirka 40 procent av all såld ost*. 
För att värna om den svenska livsmedelsproduktionen behöver utbudet av svensk ost öka. Allerum spelar här en viktig roll och det senaste året har varumärket hela 24,8 procent av marknaden för lagrad hårdost vilket är kategoriens högsta volymandel – Allerum har ökat mer än kategorien totalt under det senaste året och driver därmed kategoriens tillväxt**.
 
– För oss har Allerum blivit ett praktexempel på hur svenskt osthantverk har stora förutsättningar att ta allt större plats i våra livsmedelsaffärers ostdiskar. Vi har kunskapen och den svenska råvaran för att utveckla ostar med hög kvalitet, riktigt god smak, och som dessutom värnar om den svenska livsmedelsproduktionen och de många viktiga mervärden den bidrar till, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadmejeriet.
 
Framåt är ambitionerna tydliga – mejeriet i Kristianstad ska fortsätta vara drivande i att öka utbudet av svensk ost, alltid gjord på svensk mjölk.
 
– För att skapa förutsättningar för en ostdisk fylld av svensk ost krävs hög innovationstakt med bibehållen högsta nivå på kvalitet och smak. Jag är en vinnarskalle och kommer ge allt för att, tillsammans med mina team, driva allt från produkt- till förpackningsinnovationer i syfte att öka utbudet av svenskt osthantverk, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadmejeriet. 
 
På mejeriet pågår ständigt innovation och utveckling av nya produkter. Vissa når butikshyllorna snabbare än andra. 
 
– Nu senast släppte vi till exempel vår proteinrika, svenskproducerade Pannoumi® i nytt, tärnat format. Vi har många andra spännande nyheter på gång, men inga som vi kan prata om riktigt än. Men tydligt är att konsumenter efterfrågar nya former av ost, ost för nya konsumtionstillfällen, samt konsumentvänliga förpackningar. Så det är såklart områden där vi har extra fokus, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadmejeriet.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.