Hälsosamma mellanmål i fokus när Hemköp, Willys och Snabbgross samarbetar med Generation Pep

Axfood inledde 2023 ett långsiktigt samarbete med Generation Pep för att främja barn och ungas hälsa. Som en del av det samarbetet har nu Hemköp, Willys, Snabbgross och Dagab tillsammans med Generation Pep tagit fram olika typer av kampanjer och material som ska bidra till att inspirera och stimulera till mer hälsosamma mellanmål för barn och unga, både i butiker, online och i annan kommunikation.
 
Hemköp har tillsammans med Generation Pep tagit fram mellanmålshyllor som lyfter fram hälsosamma produkter som passar extra bra att äta som mellanmål, och dessa har just placerats ut i en lång rad Hemköpbutiker runtom i landet.
– Genom vårt samarbete med Generation Pep vill vi bidra till förbättrad hälsa bland barn och unga. Ett viktigt led i det är att erbjuda hälsosamma mellanmål. Därför har vi tillsammans tagit fram mellanmålshyllor med särskilt utvalda mellanmål som främjar en bättre hälsa som i nuläget finns i 155 Hemköpsbutiker, och inom kort kommer vi också lyfta fram hälsosamma mellanmål i vår e-handel, säger Thomas Söderlund, kunderbjudandechef på Hemköp.
Willys har på sin e-handelssajt samlat hälsosamma mellanmål av olika slag, allt från snabba och färdiga, till sådant man kan förbereda eller fixa snabbt, och som passar perfekt efter skolan eller för att ladda upp inför olika aktiviteter.
 
Restauranggrossisten Snabbgross har med sina många föreningskunder en stor möjlighet att nå ut till, inspirera och påverka idrottsföreningar till mer hälsosamma måltidsalternativ för barn och unga i föreningslivet. Efter djupintervjuer med föreningar runtom i landet har Snabbgross tillsammans med Generation Pep tagit fram en inköpslista som syftar till att inspirera och hjälpa föreningar att göra hälsosamma val till sina föreningskiosker. Samarbetet lyfts både i butik och via Snabbgross digitala kanaler.
 
Generation Pep arbetar utifrån visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Axfood står bakom den visionen, och har som mål att skapa ett friskare Sverige, bidra till en bättre folkhälsa och till goda matvanor för alla, bland annat genom att öka kunskapen om maten och underlätta hälsosamma val.
 
Samarbetet mellan Generation Pep och Axfood inleddes 2023. Tillsammans har Axfood och Generation Pep bland annat tagit fram och lanserat hybridprodukterna Nöt & Grönt-färs och Nöt & Grönt hamburgare med lika delar nötfärs och grönsaker, som är bättre både för hälsan och klimatet och dessutom billigare än vanlig nötfärs, samarbetat kring Pep-Dagen och en rad andra aktiviteter och initiativ för att främja ungas hälsa.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.