Äntligen är det dags! För första gången någonsin gör 7-Eleven en riktig wrap-up och lanserar en helt unik sammanställning av året som gått: 7-Eleven Wrap-up. Nu behöver du inte längre fundera på vilken som var årets mest populära wrap i Sverige eller om storstadsborna gillar kyckling eller tempeh. Det är lunch: 7-Eleven har svaren.
7-Eleven Wrap-up är en kartläggning av svenskarnas mest älskade wraps tillsammans med andra insikter från 7-Elevens färska försäljningsstatistik. Statistiken visar att wrapsen har haft ett rekordår, försäljningen ökade nämligen med hela 27 procent från 2023 till 2024.
Svenskarnas mest älskade wrap var under året Kyckling Caesar följt av Kyckling Avokado och Kyckling Mango. Onsdagar den stora wrap-dagen då flest väljer att unna sig en wrap. Statistiken visar också att Stockholm är storstaden där invånarna äter flest wraps per capita, följt av Göteborg. Malmöborna äter minst wraps per capita.
– När vi nu wrappar ihop året är det glädjande att se att våra wraps är mer populära än någonsin och de är numera ett självklart val för våra kunder. Kyckling Caesar ligger som ohotad etta, men det är också spännande att se en växande efterfrågan på vegetariska alternativ, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på 7-Eleven.
Panini-wrap i topp
Den 13 maj i år inledde 7-Eleven ett samarbete med Panini Internazionale och utbudet har till en början funnits på elva butiker i Stockholm. 7-Eleven kan nu avslöja att en av Panini-wrapsen hamnar på fjärde plats över de mest sålda wrapsen baserat på statistik från samtliga 7-Elevenbutiker.
Wrap-toppen 2024: Svenskarnas favoriter
1. Picadeli Kyckling-Caesar
2. Picadeli Kyckling-Avokado
3. Picadeli Kyckling-Mango
4. Panini Wrap Bjärekyckling parmesankräm
5. Picadeli Texmex-Veg
6. Picadeli Halloumi
7. 7-Eleven Kyckling-Tandoori
Om 7-Eleven Wrap-up
Kartläggningen är baserad på statistik från 7-Elevens egen försäljning av wraps från hela kedjans wrapsortiment från den 1 januari till den 19 november samt motsvarande period under 2023.