Och vill ha mer plats
Frysen har fått ett uppsving, särskilt bland unga vuxna. En ny rapport från Findus, Fryst I fokus, visar att allt fler svenskar ser fryst mat som ett smart val för att spara tid, pengar och minska matsvinnet. Samtidigt försvinner gamla fördomar och idag är fryst mat en självklar del av vardagen för många.
Findus och dess moderbolag Nomad Foods har nyligen lanserat sin första årliga globala rapport, Fryst i Fokus, baserad på en omfattande undersökning i Frankrike, Sverige, Italien, Tyskland och Storbritannien. Rapporten visar bland annat att över en tredjedel (36 %) av svenska konsumenter skulle vilja ha en större frys hemma, en trend som också märks i flera andra länder. Den visar också att var fjärde svensk idag använder frysen mer än för fem år sedan. Bara 6 procent uppger att de använder den mindre än tidigare.
På frågan om varför man väljer fryst så är den vanligast förekommande anledningen att det minskar mängder turer till butiken (56%), därefter att det spar pengar (51%) och även tid (42%). Dessutom svarar 92 procent att de inte känner någon skam över att använda mat från frysen.
Den globala rapporten Fryst i Fokus visar också att fryst mat är en tydlig del av svenskarnas vardag, mer än i andra länder i Europa. Fyra av tio svenskar svarar att de äter fryst mat minst fem gånger i veckan. I Frankrike och Italien är motsvarande siffra drygt 30 procent, medan i Tyskland är siffran så låg som 17 procent.
– Genom vår årliga rapport Fryst i Fokus kan vi följa trender och konsumtionsmönster i Sverige och Europa och bidra med insikter som hjälper konsumenter att göra smarta val kring fryst mat. Undersökningen bekräftar det vi länge sett hos våra kunder – att fryst mat är ett enkelt sätt att spara tid, pengar och minska matsvinn. Som ledande aktör inom fryst mat ser vi det som vår roll att lyfta fram hur fryst mat kan förenkla vardagen, utan att kompromissa med smak eller kvalitet, säger Alexander Friberg, Country Manager Sverige på Findus.
Men trots uppsidorna med fryst mat, finns begränsningar. Findus Fryst i Fokus visar att fler än varannan svensk menar att utrymmet i frysen påverkar deras shoppingvanor. Och 20 procent svarar i undersökningen att de i dagsläget inte är nöjda med utrymmet i frysen.







