Resten av fordonsflottan körs på fossilfri biodiesel.
Bondeägda Arla testar just nu en eldriven mjölkbil i Vimmerby, ett viktigt steg i företagets arbete för att minska klimatpåverkan och nå klimatmålen till 2030. Arla är först i Norden med att köra 40 000-liters mjölktransporter helt elektriskt.
Arla undersöker möjligheterna att elektrifiera de tunga mjölktransporterna. Foto: Arla
Under två veckor används den eldrivna dragbilen för mellantransporter av mjölk till mejerierna i Kalmar, Linköping och Jönköping. Släpvagnen är 16,8 meter lång och dragbilen är en Scania 45R. Chaufförerna är mycket positiva och beskriver fordonet som tyst, friktionsfritt och kraftfullt.
– Elbilen ger chauffören en mycket god arbetsmiljö, säger Torbjörn Frisk, teamledare vid Arla i Vimmerby.
Den elektriska lösningen innebär något lägre lastkapacitet eftersom batterierna väger mer, men minskningen bedöms som hanterbar.
– Utmaningen framåt ligger i att bygga en effektiv laddinfrastruktur på mejerierna. Mjölkbilarna rullar dygnet runt, så laddningen måste ske under naturliga stopp och raster, säger Eric Wärnhem, fordonschef på Arla.
När Arla 2018 ställde om alla egna tunga transporter i Sverige till fossilfria drivmedel blev företaget först i landet med bedriften. I dag har kooperativet 21 ellastbilar och 80 biogaslastbilar. Resten av fordonsflottan körs på fossilfri biodiesel.
Fakta om testet
- Testperiod: två veckor, den 6–19 oktober 2025.
- Fordon: Scania 45R, eldriven dragbil.
- Kapacitet: 40 000 liter.
- Rutt: mellan Vimmerby och mejerierna i Kalmar, Linköping och Jönköping.
Transportstrategin – en viktig del av klimatmålen
Transporterna är en central del i Arlas verksamhet och spelar en viktig roll för att nå klimatmålen. Företagets övergripande mål är att minska utsläppen i hela produktionskedjan med 63 procent till 2030, jämfört med 2015. Målet är satt för att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grader, i linje med Parisavtalet.
För att nå målet har Arla identifierat tre nyckelåtgärder inom logistik:
- Konvertera den egna flottan av mjölkbilar och distributionslastbilar till fossilfria lösningar genom biodiesel, biogas och elfordon. I Sverige uppnåddes detta 2018.
- Minska körsträckan genom optimerade rutter.
- Samarbeta och ställa krav på logistikleverantörer att minska sina utsläpp.