Fjällfil har inför våren 2020 tagit fram ett nytt kommunikationskoncept. Filmer och bildmaterial som ska få oss att associera till njutning och det genuina och äkta. Så att vi kommer ihåg att stanna upp en stund, vara i naturen och skratta med goda vänner. För att i bland är det just det enkla i livet som får oss att njuta som allra bäst.
Fjällfil görs på färsk mjölk från norrländska gårdar, är krämig och naturligt god, med en karaktäristisk spritsighet som inte liknar någon annan fil. Den finns också i klassiska bärsmaker som hallon, blåbär och hjortron, utan aromer eller andra konstigheter. Enkelt, okonstlat och gott. Saker och ting behöver inte ha en perfekt yta.
”Vid det här laget har vi sett oss mätta på perfekta matbilder, i både reklam och sociala media, där allting är stylat, tillrättalagt och ser likadant ut. Speciellt fil och yoghurt är en sådan kategori där alla slåss om vilken som är krämigast och godast, men utan att verkligen erbjuda något extra. Vi vill inspirera människor till äkta och naturlig njutning genom våra produkter” Säger Brand Manager Hanna Hardell.
Konceptet filmades i de svenska fjällen under sensommaren, där vi fick uppleva alla slags väder, precis som det ska vara. Vi lämnade filtren och ljusriggarna hemma och försökte fånga det fina och äkta från våra skogar, sjöar och fjäll, det som också Fjällfil står för. Det blev lite snett, vint och oskarpt, och det var meningen. För i fjällen står du där du står, med fötterna på jorden och huvudet lite grand där du känner för det. Och när någonting är gott, är det rejält gott, för att det smakar just naturligt.
Att prata om att ändra på världen är kanske lite för stor kostym för ett mejeri uppe i norr, men vår dröm är att göra världen lite naturligare, på vårt vis”. Fortsätter Hanna. För att addera till känslan i filmen har vi fått låna en bit av låten ”Älska nån” av Cleo, Erik Henebratt, och Academics.


Xperhotelsandtable rekommenderar Fjällfil med följande ord:
Glöm inte att Fjällfil är något ut över det vanliga gällande smakupplevelsen. Fjällfil har en frisk och kittlande känsla när du äter den. Friskheten och det syrliga som kittlar på tungan är det unika med denna produkt. Vi har testat produktens olika smakansikten.

Fjällfil Hallon: Det bästa med Fjällfil hallon är att man får den där kittlande känslan och smaken höjs ytterligare med att man valt att adderat en genuin och tydlig hallonsmak. Barnen i gruppen sa att
–Det smakar som att äta hallonglass.
Fjällfil Hjortron: Lyxigaste produkten med små fina bitar av hjortron som verkligen är genuin äkta norrländsk känsla. Riktig god och kittlar på tungan. Om du kanske vill ha samma smak fast något mindre syrlig rekommenderar vi samma härliga produkt fast i yoghurt variant som är något sötare och har samma fina egenskaper smakmässigt!
Fjällfil, Natruell & Ekologisk: Vill du bara njuta den kittlande och rena känslan, då är vårt förslag att njuta ren frisk syrlig fjällfil. Denna är precis som ren och äkta som du bara kan tänka dig. Mums!
Fjällfil Blåbär: När du njuter denna Fjällfil så slut ögonen och njut den äkta känsla av blåbär. Fina små bitar av blåbär är adderat i filen och om du blundar riktigt hårt så förflyttas du till en skog mitt i Norrland, Vi lovar!
Fjällfil Youghurt Blåbär Smultron: Jättefin fil med både det söta från blåbär och de lena från sommaren. Här möter hösten lite sensommaren gällande smaken. Vi gillar denna yoghurt som också ligger lite högre i sötma och mycket välsmakande och god.
Xperhotelsandtable tilldelar filerna 10X av 10X

Om Norrmejerier
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.
