Lagom i tid till sommaren lanserar Sprite en ny visuell identitet och uppdaterar sitt klassiska recept till en ny, oemotståndlig smak. Det ikoniska läskvarumärket har minskat mängden socker och förbättrat sitt recept efter omfattande konsumenttester, vilket resulterat i en friskare och fräschare limesmak. De första produkterna kommer att finnas på butikshyllorna från och med nästa vecka.
Sprite Regular och Sprite Zero Sugar får en rejäl uppfräschning med ett nytt, uppdaterat recept. De båda dryckerna har fått mer limesmak och en intensivare kolsyra, vilket passar sig perfekt för att stilla törsten efter en kryddstark måltid eller under en het sommardag.
Men det är inte bara smaken som har förbättrats. Sprite har också minskat sockerinnehållet i sin Regular-variant, utan att tumma på den goda smaken. Detta ska bidra till att främja en minskad sockerkonsumtion*, och låta konsumenter njuta av Sprite med eller utan socker.
– Vi är så glada över att äntligen få dela med oss av vår klassiska Sprite i sin nya tappning, med sin oemotståndliga smak och uppfräschade identitet. Vi är övertygade om att våra konsumenter kommer att älska den nya smaken och uppskatta den nya designen som bättre speglar Sprites lekfulla karaktär. Vi är särskilt stolta över receptuppdateringen för Sprite Zero Sugar som kommer att vara mitt personliga val av törstsläckare i sommar, säger Sara Andersson, Varumärkeschef för Sprite i Sverige.
Utöver den nya smaken har Sprite även gjort en uppdatering av sin visuella identitet med en fräschare och mer modern design. Den klassiska gröna färgen finns fortfarande med, men har fått en ny och mer levande nyans som bättre lyfter fram den nya smaken och varumärkets karaktär. Den nya designen inkluderar också en ny logo och nya grafiska element som gör det enkelt att känna igen varumärket på hyllorna. En perfekt kombination av gammalt och nytt!
För att fira den nya smaken och den uppdaterade visuella identiteten lanserar Sprite även “Heat Happens” – en ny varumärkesplattform som är en förlängning av varumärkets slogan “Stay Cool”. Genom en multisensorisk, lockande och kreativ kampanj bjuder varumärket in konsumenterna att uppleva den oemotståndliga smaken av en iskall Sprite. Så gör dig redo för sommaren och låt Sprite hjälpa dig att hålla huvudet kallt – “Heat Happens” med en iskall Sprite i handen!
Den nya Spriten med sin uppdaterade smak och visuella identitet kommer att finnas tillgänglig på butikshyllorna från och med v.22.
Vårt sockerlöfte i Sverige
Sprite som är en del av Coca-Cola i Sverige vill underlätta för sina konsumenter att dra ner på sockerkonsumtionen. Idag är nästan 50 procent av försäljningen på den svenska marknaden sockerfri. Sedan 2010 har Coca-Cola i Sverige minskat den genomsnittliga mängden tillsatt socker i sin dryckesportfölj med över 35 procent. Coca-Cola i Sverige fortsätter arbetet med att reducera det tillsatta sockret i sina drycker och introducera fler spännande sockerfria nyheter på den svenska marknaden.