Anneli Bylund kommer senast från rollen som Senior Hållbarhetsstrateg på Coop Sverige och har bland annat haft flertalet olika roller inom hållbarhet på Coop sedan många år tillbaka. Anneli är också legitimerad dietist. Hon kommer med en bred hållbarhetskompetens och har gedigen erfarenhet av strategiskt arbete på stora livsmedelsbolag. – Jag tillsammans med alla på Lidl är mycket glada att hälsa Anneli välkommen till oss! Anneli kommer med lång erfarenhet och en bred kompetens inom hållbarhet. Hennes gedigna kunskaper inom kost och hälsa från livsmedelsbranschen kommer att tillföra mycket, tillsammans med hennes positiva inställning och vilja att ta vara på hållbarhet som en kraft för innovation och utveckling för människan och för världen, säger Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl Sverige. Lidl Sverige vill ligga i framkant och driva utveckling, med utgångspunkt i Lidl internationella arbete och i nära samarbete med andra svenska aktörer. Annelis roll är att både driva och att samordna initiativ som görs inom Lidls sex fokusområden för hållbarhet; klimatet, biologisk mångfald, resursanvändning, rättvisa, hälsa och dialog. – Det känns otroligt bra att vara på plats i min nya roll. Hållbarhet är naturligtvis en otroligt viktig fråga som bara kommer att öka i betydelse framöver. Därför känns det helt rätt att ha landat hos Lidl som är ett spännande företag med en stark vilja att jobba hållbart. Livsmedelsbranschen spelar en stor roll i hållbarhetssammanhang. Mat är roligt och gott och en del av allas vardag och dessutom en del av lösningen för en mer hållbar värld. Jag ser fram emot att identifiera var Lidl kan göra skillnad på riktigt, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige. Hållbarhet genomsyrar Lidl i stort, i hela värdekedjan. För närvarande fokuserar livsmedelskedjan bland annat på fossilfria transporter och att minska matsvinnet. Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet från den egna verksamheten med 50 procent mellan 2017 och 2025. Samtliga butiker har tekniskt stöd för dagliga datumkontroller och utvecklar ständigt arbetssätten för att bli ännu bättre. Det är mot denna bakgrund som Lidl Sverige tog fram ett helt nytt koncept för minskat matsvinn i butikerna, som möjliggjort för butikerna att sänka priset inom fler kategorier på varor som närmar sig ”bäst-före-datum” och erbjuda kunderna påsar med ”ta-vara-på” produkter. Sortimentet står också i fokus inom ramen för hållbarhetsarbetet, både Fairtrademärkta och ekologiska produkter finns i sortimentet. Dessutom lanserade Lidl i våras varumärket Matriket där livsmedelskedjan samlar alla sina produkter med Från Sverige-märkningen, vilket omfattar råvaror, livsmedel och växter som är producerade i Sverige. Matriket är det varumärke i Sverige som har flest Från Sverige-märkta produkter, i nuläget cirka 140 varor. |