Så äter vi på framtidens hotell

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Foto: Scandic
Thomas Fankl är Director Food & Beverage för Scandic Sverige. Foto: Peter Knutson
 

Hur reser vi i framtiden, vilka behov har vi och hur har pandemin påverkat branschen? Thomas Fankl är Director Food & Beverage för Scandic Sverige. Han och hans team spår framtiden och är delaktiga i vilka matupplevelser Sveriges hotellkedja ska erbjuda. Orkla FoodSolutions pratade med Thomas om framtid, trender och smarta lösningar.

Thomas Fankl är tidigare köksmästare, har kommit tvåa i dessert-SM och har erfarenhet från såväl stora koncerner som små restauranger. På Scandic ansvarar han för ett team om 5 personer som tillsammans planerar för mat- och dryckesupplevelserna på Scandics 86 hotell i hela Sverige. Uppdraget är att ta fram verktyg som hjälper hotellen i deras dagliga drift samt utveckla nya, spännande matkoncept. Då gäller det att förstå sin gäst och dennes beteende.

När det ska byggas ett nytt hotell är er avdelning med i planeringen. Vad gör ni?
Vi tittar på vad det är för gästmix hotellet kommer ha och vilken typ av koncept som behövs. Det är inte menyn som är viktigast, utan helheten i upplevelsen. Allt från bemötande och inredning, till vad du serverar, samt att säkerställa logistiken så att vi blir så lönsamma som möjligt. Vi skräddarsyr lösningar för varje hotell.

Hur ser gästens behov och beteende ut på ett hotell idag?
Man har olika förväntningar när man reser i jobb jämfört med när man reser med familjen eller vännerna. I jobbresan har gästen ett måndag-torsdagsbeteende, de är tidspressade, det ska vara enkelt, gå fort och gästen vill kunna välja något hälsosamt. På helgerna är beteendet mer upplevelsebaserat och man unnar sig på ett annat sätt än vad vi ser under veckodagarna. Erbjudandet kommer med stor sannolikhet att se ännu mer olika ut i framtiden under vardagar och helger, och du behöver kunna ställa om och ändra menyn.

Hur skulle du säga att framtidens ätande ser ut på ett hotell?
Jag tror att vi kommer se en stor förflyttning inom de närmsta åren vad gäller mat och dryckesutbudet inom hotellbranschen, till att bli mer convenience. Man vill åt enkelheten och att det ska gå snabbt. Det finns även en hög konkurrens från restauranger runtomkring. Framtidens ätande kommer också bli ännu mer hälsosamt, där man vill ha något snabbt, men det ska också vara nyttigt. Både för kroppen, och framförallt för miljön.

Scandic var först ut med conveniencebutiker på hotellen för cirka 10 år sedan. Varför?
När jag satt i en hotellobby i Växjö såg jag gäster komma in med Statoilpåsar. Jag blev nyfiken och bad om att få kolla några ostädade rum, för att se vad folk äter och därmed förstå deras beteende. Jag hittade trekantsmackor och drycker och förstod då att det finns ett behov av lättillgänglig mat att ta med upp på rummet, för alla vill inte gå på restaurang. Vi betalar redan hyra för fastigheten och har möjlighet att vidga erbjudandet så att gästen både kan handla mat i en shop och gå på restaurang. Vi öppnade vår första convenience-shop runt 2010 och idag har det anammats av många hotellkedjor.

Vad är convenience eating?
Det är snabbmat, men mer vällagat. Mat som är enkel att servera över disk till resande gäster under måndag – torsdag, som inte vill sitta vid ett bord. Det ska vara enkelt för gästen – både att äta och beställa, till exempel via appar. Utbudet ska vara bra, det ska gå snabbt, vara hälsosamt och det ska vara prisvärt.

 

Artikeln är producerad av Orkla FoodSolution Sverige

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.