Intervju: Mikael Österlund, VP Commercial Performance hos Nordic Hotels & Resorts

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

“Våra hotell har kämpat hela vägen för att erbjuda våra gäster upplevelser över förväntan och skapa positiva minnen i en annorlunda och svår tid”

Mikael Österlund
VP Commercial Performance –
Nordic Hotels & Resorts

Ingen kan väl undgått den objudne gästen, Corona som landade i vårt land i början på mars i år. Många verksamheter fick ställa om och en ny vardag mötte ett flertal branschen och verksamheter. Vi har fått en pratstund med Mikael Österlund, VP Commercial Performance hos Nordic Hotels & Resorts

Visste du att Nordic Hotels & Resorts är nordens största grupp av fristående unika hotell och resort. Här finns destinationer som erbjuder stor variation, unika upplevelser och hög kvalité i både produkt och service.

I portföljen har de 39 hotell och spaanläggningar idag, allt från anrika Kämp Hotel i Helsingfors, At Six i Stockholm, The Thief i Oslo och Villa Copenhagen i Köpenhamn till Copperhill i natursköna Åre, Yasuragi i Stockholms skärgård och exotiska ICEHOTEL i Jukkasjärvi. 

Copperhill
ICEHOTEL

Mikael berättar för oss hur de agerade när Corona slog ner som en bomb mars!

Mikael säger 

 – Det blev en total kollaps när COVID-19 slog till och restriktionerna för att bromsa smittspridningen stoppade upp stora delar av det som vår bransch handlar om, att resa och mötas. Det har varit ett tungt år där vi fått se en stor del av våra kollegor lämna företaget och branschen som helhet.

Han fortsätter

 – Vi bestämde tidigt att vi ville fortsätta kommunicera men var inte helt säkra på hur kommersiella initiativ och budskap skulle mottas på marknaden. Speciellt inte i Norge, Finland och Danmark. I Sverige var läget lite annorlunda eftersom det mesta hölls öppet.

Men vi hade inte behövt oroa oss. Detta blev en enorm framgång! Våra hotell har kämpat hela vägen för att erbjuda våra gäster upplevelser över förväntan och skapa positiva minnen i en annorlunda och svår tid.

Man har även anpassat situationen för att säkert kunna genomföra möten, Mikael förklarar

Vi är ännu mer flexibla när det gäller att genomföra möten, samt hur våra mötesrum och andra utrymmen används. Flera hotell erbjuder koncept för exklusivitet till hela konferensavdelningen för bara ett företag och erbjuder även exklusivitet för hela våningar av hotellrum om det önskas. Vi erbjuder nu att ändra del av antalet deltagare fram till ankomstdagen – helt utan kostnad. Om du inte kan genomföra ditt planerade möte kan du boka ditt möte inom 12 månader – även det utan kostnad – om du meddelar det upp till 7 dagar före ankomst.

Kring hur Mikael ser på situationen och läget kring framtiden säger han följande

 – Det finns en längtan hos många att komma i väg utanför sin egen bostad. Eftersom man rest mindre under denna perioden vill man att upplevelsen skall bli betydelsefull. Det gör att man söker spännande produkter som erbjuder extra värde i olika former och här är våra destinationer perfekta resmål. Att våra hotell är attraktiva ser vi tydligt och vi jobbar målmedvetet både strategiskt och taktiskt för att nå ut med våra erbjudanden, vilket ger resultat.

Att besöka en större stad för shopping och puls är i sig inte tillräckligt för många just nu, det krävs en reseanledning. Något som vi kan erbjuda.

För företagen ser vi också att resandet ökat under hösten jämfört med våren. Här handlar det om att visa upp flexibilitet och säkerhet så att företagen vågar att boka igen, både när det kommer till minskad smittspridning och tillfälligt förändrade regler för om och avbokning.

Nordic Hotels & Resorts har såklart följt det riktlinjer som finns och Mikael förklara för oss följande 

– Sedan pandemin började har vi lanserat vårt program för en säker vistelse, säkra möten och en säker miljö, programmet kallar vi för Safe Stay. Att bidra till en minskad smittspridning är väldigt viktigt för oss i Nordic Choice Hotel Group och här följer vi noga rekommendationer från respektive lands myndigheter.

Såklart funderar man på hösten och julen vad som händer hos Nordic Hotels & Resorts och det verkar vara full fart med många trevliga inslag. 

Hotel Christiania Teater
YasuragI
Amerikalinje
Hotel Kämp
Namn: Mikael Österlund
Ålder: 40 år
Befattning: VP Commercial Performance
Intressen: Umgås med familj och vänner, ofta på resor med god mat och dryck.
Favorit gällande vin: Jag är mycket för bubblor så skulle säga Cava (Privat) och Champagne (Pol Roger)  
Favorit primör: Färskpotatis
Bästa köksredskapet: Spenderar väldigt lite tid i köket
Bästa resmålet du varit på: Favoriter som jag gärna besöker igen är New York och Tel Aviv.
Bästa med Er anläggning enligt dig: Engagemanget från våra fantastiska Hotelldirektörer med team som genomsyrar hela upplevelsen.
Vad önskar du dig mest precis just nu: En värld fri från COVID-19.
Vad har du för fritidsintressen:  Löpning och att vara ute i naturen så mycket som möjligt (plockar gärna svamp på hösten)

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.