Sveriges mest älskade juice – nu ännu godare

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

I linje med Plastinitiativet reducerar Sveriges mest köpta juice Bravo mängden plast i förpackningarna.
– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar. Plastsugrören på de praktiska portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1.5 ton per år.

Dessutom tas plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

– Bravo är marknadsledare inom både juice och smoothies och med det kommer ett större ansvar. Vår ambition är att förpackningarna ska skydda innehållet, minska svinnet och samtidigt ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget på Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030. De företag som skriver under åtar sig att redan år 2022 kunna leva upp till målet.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.