Ökade satsningar på digitalisering och hållbarhet hos Martin & Servera

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

För Martin & Servera, som är den största leverantören av mat, dryck och non food till restaurangmarknaden i Sverige, var 2020 ett mycket utmanande år. Bolagen i koncernen har trots allt fortsatt sina satsningar inom hållbarhet, digitala tjänster och e-handel. Idag publiceras årsberättelsen för 2020.

Bland nyheterna för året finns investeringsbeslutet om Sveriges största solpark, Galateas förvärv av Domaine Sweden Wines, fortsatt bygge av klimatsmart lager i Norrköping och Grönsakshallen Sorundas investering i ökad produktionskapacitet för att möta behovet av svenska, vegetabiliska proteiner.

– Det har varit ett tufft år. Restaurangbranschen har drabbats hårt och det har fått stora konsekvenser för Martin & Servera-gruppens bolag. Jag ser ändå tillbaka på året med stolthet över hur vi som organisation, tillsammans med kunder och leverantörer, lyckats förena snabba omställningar med långsiktighet, säger Liv Forhaug, koncernchef Martin & Servera-gruppen.

Ekonomiskt tappade Martin & Servera-gruppen på helåret ungefär 20 procent av försäljningen, motsvarande runt 3 miljarder kronor. Det är en siffra som döljer ännu större dramatik. Försäljningen har varit nere på runt hälften av normal försäljning i vissa perioder – och ännu lägre i segment som hotell- konferens-, rese- och evenemangsverksamheter.

Tack vare trygga och långsiktiga ägare har Martin & Servera trots detta kunnat fortsätta med satsningar inom hållbarhet, digitala tjänster och e-handel.

– Vi vill göra vår egen verksamhet ännu mer hållbar och arbetar hårt för att minska matsvinnet, reducera utsläppen från våra transporter och bredda sortimentet av hållbara produkter. Vi har satt målet att 2030 ska hela Martin & Servera-gruppens verksamhet vara klimatneutral, säger Liv Forhaug, koncernchef.

Ett steg på vägen är att Martin & Servera nu bygger Sveriges största solcellsparkutanför Skurup för att bidra med mer förnybar el till elnätet i södra Sverige.

– Vår ambition är att bidra till positiv utveckling i restaurangbranschen. Vårt långsiktiga hållbarhetsarbete är en viktig del i det arbetet, säger Liv Forhaug.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.