Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa – och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag släpper Coop hållbarhetsdeklarationer på över 10 000 varor. Det är ett helt nytt och världsunikt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val.

För 75 år sedan bröt Coop ny mark när man började med innehållsdeklarationer på livsmedel. I dag släpper Coop en lika viktig och revolutionerande deklaration för matvaror – hållbarhetsdeklarationen.

Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment.

– Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val – ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.  

Coop har under två år utvecklat metoden att redovisa matvarors hållbarhetsavtryck, utifrån erkänd forskning och officiella data. Utifrån tio olika områden, som risken för påverkan på biologisk mångfald eller bristfälliga arbetsförhållanden, visas en varas påverkan på klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen redovisas i form av ett diagram.

Från och med i dag finns hållbarhetsdeklarationer tillgängliga för över 10 000 varor. 

– Med hållbarhetsdeklarationen får vi ett helt nytt sätt att se på mat. Nu kan vi ge tydligare information till våra kunder, och vi får också ett inköpsverktyg för att tillsammans med våra leverantörer succesivt förflytta vårt sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.

Coops hållbarhetsdeklaration kommer att presenteras på ett digitalt lanseringsseminarium i dag den 15 april kl 14:30. Välkommen att delta via länken!


Läs mer på coop.se/hallbarhetsdeklaration.

  • Coops tio områden i hållbarhetsdeklarationen bygger på Hållbar Livsmedelskedjas urval av tio aspekter för hållbara produkter, vilka i sin tur utgår från FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ från Världsnaturfonden WWF.
  • Utifrån de tio områden som ingår i hållbarhetsdeklarationen använder vi erkänd forskning och officiella data för att klassificera produktionsländer och/eller råvaror och skapar hållbarhetsdeklarationer för varorna. Modellen utgår från råvarornas ursprungsland (primärproduktion) och till viss del utifrån var förädlingen skett. Utfallet graderar för de flesta områden, en risk för negativ påverkan. Där vi haft möjlighet har certifieringar också vägts in.
  • De tio områdena är: Klimat, Biologisk mångfald, Bördighet, Vatten, Bekämpningsmedel, Övergödning, Djuromsorg och antibiotika, Arbetsförhållanden, Lokalbefolkning, samt Lagefterlevnad och spårbarhet.
  • Regelverket, som tagits fram av Coop, som visar beräkningsmodell, källor och metod finns öppet att läsa för alla. Regelverket revideras regelbundet i takt med att forskningen går framåt och nya användbara källor för data blir tillgängliga.
  • Med hjälp av apparna Coop och Scan and Pay kan man scanna varans streckkod och få fram hållbarhetsdeklarationen. Senare i år kommer hållbarhetsdeklarationen även göras tillgänglig på coop.se.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.