KAVLI ÅTERLANSERAR RAKETOSTEN!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Kavli Raketost har blivit en ikonprodukt för svenskt 50-, 60- och 70-tal. Trots att hela 40 år har gått

sedan konsumenterna senast fick äta Raketost till frukost, önskas den fortfarande enträget tillbaka.

Som en hyllning till fansen landar därför Raketosten åter i hyllorna, denna gång i mjukt format,

i en modern tub med den ursprungliga Raket-designen. Under en begränsad period möts retro och

nutid i Kavli Mjuk Raketost – en modern nyhet med utgångspunkt i originalreceptet från 40-talet.

Mjuk Raketost är baserad på samma grundrecept som den klassiska Raketosten. Den har en fetthalt på 10% och är smakmässigt

väldigt lik originalet. Den stora skillnaden är såklart att den är mjukare. Nyheten tillverkas i Älvsjö utanför Stockholm och säljs i en praktisk ståtub.

– Det känns väldigt roligt att lansera Kavli Mjuk Raketost som är en nostalgisk flirt med vår klassiska Raketost. Nu hoppas vi att den åter får ta plats på frukostbordet och skapa nya minnen för framtiden

Annika Skardal, Brand Manager O. Kavli AB Tweet

För att förstå Raketostens storhet ser vi tillbaka på det svenska samhället 1947, året då Raketosten lanserades. I efterdyningarna av andra världskriget öppnades åter världen, svenskar började resa och TV:n blev allt vanligare i det svenska folkhemmet. Detta var en tid då kvinnor lämnade hushållet för att arbeta och mer snabblagad mat blev trendigt. Raketosten var en mjukost förpackad i ett vaxat papprör och osten knuffades upp och skivades med ett tillhörande snöre. Osten hade en färgglad design, var enkel att servera och passade ihop med den starka rymdtrend som rådde. Succén var ett faktum.

– Vi vill tacka våra konsumenter som hållit minnet av Raketosten vid liv, i sociala medier finns till exempel grupper som enbart talar om den. För fansen hade det varit fint att lanserat Kavli Raketost precis som den såg ut år -79 då den försvann, med det är tyvärr inte möjligt idag. Vi hoppas många kommer att uppskatta den klassiska smaken ändå, avslutar Annika Skardal. Kavli Mjuk Raketost 250g kommer finnas i limiterad upplaga under 2019.

Från vecka 7 finns den att köpa på Ica, Willys och Hemköp till det rekommenderade priset 35 kr.

Xperhotelsandtables testgrupp har testat denna ”gamla” klassiker och såhär tycker testgruppen om Raketosten

Nostalgin infinner sig såklart för oss lite äldre i testgruppen redan då vi hör namnet. Raketosten är precis som vi minns den, om inte godare. Den har den där krämiga lena konsistensen. Det känns otroligt kul att denna ost får visa upp sig igen för osten har en fin smak som mild och samtidigt bjuder in till att toppa sina smörgåsar med ex gurka, paprika ovan på denna krämiga ost. För de yngre i testgruppen som inte får nostalgitrippar i minnet till varje tugga så blir detta absolut en favorit. Anledningen är just den milda och krämiga konsistensen som är lätt att tycka om. Vidare gillar vi att tuben har snygg och ””trendig” design och retrokänsla. Vi tycker även om känslan när man håller i tuben. Den har en sammetslen yta. Vi gillar skarp att tuben är på 250g och 10% fett, vilket gör den perfekt på frukostbordet och räcker till hela familjen länge.. Wooow säger vi bara 

Av 10X tilldelas Raketost av Xperhotelsandtables testgrupp 10X

10/10

Om Kavli

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Skyr™ Isländsk yoghurt, Tigers yoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®. 

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,3 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.