Hernö Gin och Four Pillars lanserar gemensamma Dry Island i Sverige

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

När två av världens mest innovativa och prisbelönta ginskapare möts för att göra gin tillsammans är resultatet ett gin med influenser från växtriket i två världar. Sverige och Australien. Älgört och acaciafrön. Kyla och hetta. Den 19 november lanserar Hernö Gin och Four Pillars en begränsad upplaga av det gemensamma projektet Dry Island Gin på den svenska marknaden.

– Australien erbjuder så många coola smaker att upptäcka. River Mint. Strawberry Gum. Roasted Wattleseed. Vi har ju ingen motsvarighet till allt detta i Sverige och det var med stor upptäckarglädje jag gick in i destilleriet med Cameron MacKenzie på Four Pillars i Yarra Valley för att komma ut med ett gin som kombinerar det exotiska från två helt olika världar: Dry Island, berättar Jon Hillgren, grundare och vd för Hernö Gin.

Karaktäristiska kryddor från två kontinenter.

Hela citroner och karaktäristiska kryddor från två kontinenter sätter smaken på Dry Island som är resultatet av samarbetet mellan svenska Hernö Gin och australiensiska Four Pillars. En tydlig citruskaraktär med toner av torkad älgört och rostade acaciafrön sammanfattar smakupplevelsen.

– Älgörten som Jon hade med sig från sitt hemland blev kronan på verket. Den har en underbar grön och gräsig kvalitet som rundar av smakerna från våra australiensiska kryddor. Sedan vi buteljerade Dry Island har älgörten blivit än mer aromatisk och resultatet är ett gin med perfekt balans mellan citrus och granskog men också mellan traditionerna från två kontinenter, säger Cameron.

Två torra öriken. Namnet var givet.

En gigantisk ö präglad av torrt och hett sommarklimat utan nåd. Ett land med tusentals öar präglat av torra och kyliga vintrar. Namnet var givet: Dry Island.

– Symbolen på för Dry Island kombinerar Four Pillars grafiska element och signum de fyra prickarna med den för Sverige unika bokstaven ”ö” som finns i Hernö Gins logotyp. Ö översatt till engelska blir ”island”. Smått genialiskt om du frågar mig. Hatten av för australiensarna som designat etiketten, ler Jon.

Lansering: Måndag 19 november kl 10.00, Systembolagets beställningssortiment.
Artikelnummer på Systembolaget: 84029-01, 70 cl.
Alkoholvolym: Buteljerad vid 42,8%.
Antal flaskor på den svenska marknaden: 1 404 st.

LOGGA IN

Vi använder oss av cookies för att ge en bättre upplevelse av Xperhotelsandtables. Om du fortsätter använda webbplatsen antar vi att du godkänner detta.

Du ser ung ut!

Är du över 25 år?

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.