Tak lanserar meny med enbart hållbart fångad fisk

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Ny satsning på hållbar gastronomi i Stockholm. Den 28 januari lanserar Tak en exklusiv meny med enbart MSC-märkt fisk och skaldjur.
– Vi märker en tydlig ökad efterfrågan på hållbara alternativ, säger Frida Ronge, Culinary Director på Tak.

Den 28 januari lanserar restaurang Tak i Stockholm en fisk- och skaldjursmeny med bland annat skreitorsk, kammussla och kaviar, enbart från hållbart, MSC-certifierat fiske. Därmed kan gästerna vara säkra på att alla råvaror som kommer från havet går att spåra i samtliga led, ända tillbaka till fångsten.
– Som en stor restaurang behöver vi ligga i framkant och leda utvecklingen i rätt riktning. Våra gäster ska kunna känna sig säkra på att det som hamnar på tallriken inte har bidragit till utfiskningen av våra hav. Vi har märkt att allt fler efterfrågar möjligheten att kunna göra den här typen av val och då känns det bra att kunna erbjuda den tryggheten. Vi vet till hundra procent att det vi serverar på vår meny är spårbart och hållbart, säger Frida Ronge, Culinary Director på Tak.

Bryter med ett snävt perspektiv
Taks särskilt framtagna MSC-meny kommer att finnas under en månad framåt. Därmed inte sagt att hållbarhet enbart är en tillfällig satsning för restaurangen. Taks verksamhet är som del i kedjan Nordic Choice sedan tidigare certifierad enligt den internationella standard som utvecklats av MSC. Därmed är också en stor del av de rätter som serveras på den ordinarie menyn märkta med MSC:s sigill.
– Vi måste ändra sättet som vi tänker i köket. Restaurangbranschen har länge haft ett snävt gastronomiskt perspektiv, från kockutbildningen och framåt. Men de senaste två åren har det märkts av en betydande förändring, säger Frida Ronge.

Inspirerar både ägare och gäster
MSC, som står för Marine Stewardship Council, är en världsomspännande organisation som arbetar för ett hållbart fiske genom ett certifierings- och miljömärkningsprogram. Organisationens märkning har fått stort genomslag i livsmedelsbutikerna, där det numera är självklart för många kunder att leta efter det särskilda sigillet. Att även restaurangbranschen nu börjar arbeta mer med MSC-märkta råvaror välkomnas av organisationen.
– Enligt en undersökning från 2018 vet 54 procent av konsumenterna vad MSC-märkningen står för. Allt fler blir medvetna om hur viktigt det är att välja råvaror från hållbart fiske. Men det finns mycket kvar att göra. När kända aktörer som Frida Ronge och restaurang Tak väljer att lägga sig i täten för den här utvecklingen fungerar det som inspiration för många fler, både bland restaurangägare och gäster, säger Linda Sörnäs, marknadschef på MSC Sweden.

Magasinet 

ÅLDERSGRÄNS

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig till dig som fyllt 25 år. Genom att klicka vidare godkänner jag att jag är 25 år eller äldre.